Het boek Ruth – Inspiratie voor een musical

Het boek Ruth ontleent zijn naam aan de hoofdpersoon Ruth. Het verhaal wordt gerekend tot de meesterwerken van Hebreeuwse vertelkunst. Het centrale thema is de rol van de familie, met name de verplichtingen ten opzichte van tot armoede vervallen familieleden ofwel het losserschap.

In de proloog wordt verteld hoe het komt dat de Moabitische Ruth in Moab is getrouwd met een Israëliet. Wanneer haar man gestorven is, vergezelt zij haar schoonmoeder Noömi naar Betlehem in Juda. Daar leert ze Boaz kennen, een familielid van haar overleden man. Noömi bedenkt een plan om Boaz ertoe te brengen dat hij zijn verplichtingen tegenover zijn familie op zich neemt zoals dat bij een ‘losser’ past. Boaz trouwt met Ruth, en zo zal deze Moabitische vrouw de overgrootmoeder van koning David worden.

Terugkeer naar Betlehem (Ruth 1:1-22)

Ruth-Van-Graf-tot-WiegNoömi en haar schoondochters Orpa en Ruth, alle drie weduwe, vertrekken uit Moab om terug te keren naar Betlehem in Juda, nu de hongersnood in dat land voorbij is. Strikt genomen is het vreemd om te spreken van ‘terugkeer’, omdat Orpa en Ruth uit Moab komen en nog nooit in Betlehem zijn geweest. Toch wordt het niet zomaar op deze manier verteld: de goede verstaander ontdekt hier al dat Ruth dus eigenlijk in Betlehem hoort, zoals zij zelf ook aangeeft. De afscheidsscène, waarbij Orpa uiteindelijk voor Moab kiest, terwijl Ruth vastbesloten is om bij Noömi te blijven, is dramatisch. Na hun aankomst in Betlehem getuigt Noömi publiekelijk van haar bittere lot: de Heer heeft zich tegen haar gekeerd. Haar naam past niet langer bij haar.

Ruth ontmoet Boaz (Ruth 2:1-23)

Met instemming van Noömi gaat Ruth, weduwe én vreemdeling, aren lezen op het land. ‘Toevallig’ is dat land van Boaz, die al in Ruth 2:1 geïntroduceerd werd als ‘belangrijk man’ én als familie van Elimelech, de overleden man van Noömi. Boaz laat zich kennen als een gastvrij en goed mens; het is ook duidelijk dat hij beseft wie hij tegenover zich heeft. Als Ruth tegen de avond bij Noömi terugkeert, geeft deze door haar reactie aan dat zij de ontmoeting in een breder perspectief ziet: Boaz kan hun losser worden.

Nacht op de dorsvloer (Ruth 3: 1-18)

Noömi is ook de regisseur van de nachtelijke ontmoeting van Ruth en Boaz op de dorsvloer. Alsof het al om de echte huwelijksnacht gaat, zo moet Ruth Boaz benaderen. Het centrale gegeven in deze ontmoeting blijft toch Ruths trouw, en Boaz weet haar optreden op waarde te schatten. Hij gaat bijzonder positief op haar verzoek in, en ook de zorg waarmee hij haar tegen de ochtend naar Noömi laat terugkeren, spreekt boekdelen.

Huwelijk van Ruth en Boaz (Ruth 4:1-22)

In een rechtszaak stelt Boaz eerst de kwestie van het land, en vervolgens het voortleven van het geslacht van Elimelech aan de orde. De losser die A zegt, moet ook B zeggen. Het is onmiskenbaar: Ruth is het middelpunt van het probleem, maar ook van de oplossing. Boaz wordt Ruths losser, hij neemt haar tot vrouw en zij krijgt een zoon. Daarmee ligt de toekomst weer open. Bijzonder zijn de zegenwoorden die Noömi worden toegevoegd, waarin ook Ruth nogmaals geprezen wordt: ‘je schoondochter, die je liefheeft en die meer waard is dan zeven zonen’.

Ruth laat zien dat God soms andere wegen zoekt om zijn geschiedenis doorgang te laten vinden. Niet de zoons zorgen voor toekomst, maar een vrouw doet dat. En dan ook nog eens niet een vrouw uit Israël, maar een Moabitische. Het komt uit totaal onverwachte hoek en het realiseert het onmogelijke: dat je de crisis te boven komt, dat je van het graf op weg gaat naar een wieg.

Hoe werkt de fotocollage: klik op een van de foto’s, er verschijnt een foto vergroot. Vervolgens kun je zelf door de foto’s heennavigeren.

Een gedachte over “Het boek Ruth – Inspiratie voor een musical”

  1. Als je nagaat dat ‘wat je nationaliteit is’ bepaald wordt door de vrouwelijke lijn’ in de geslachten (is je moeder van joodse afkomst, dan ben jij dat ook) dan is het toch mooi om te zien dat Jezus dus ook Moabitisch bloed in z’n aderen had.

Reacties zijn gesloten.