Hanneke Ouwerkerk

C.S. Lewis schrijft in De Kronieken van Narnia over het ‘betoverde land achter de kleerkast’; een land waar de leeuw Aslan oorspronkelijk regeert. De witte tovenares heeft met haar trawanten de macht overgenomen en daardoor is het in Narnia ‘altijd winter, maar nooit kerstfeest’. Tot Aslan terugkomt en de macht weer overneemt, op een paradoxale wijze, namelijk door de dood te sterven en weer op te staan.

Beeld van Jezus Christus, blijkt deze leeuw te zijn. Als Aslan weer in het land komt dan smelt de sneeuw en beginnen de bloemen te bloeien. Prachtig hoe Lewis dat verbeeldt. De Kronieken van Narnia waren min of meer verplichte kost bij ons thuis. Ze zijn mij altijd bijgebleven en hebben de eerste stappen gevormd op een lange tocht door de literatuur, met name die literatuur waarbij (de vraag naar) God en geloof tussen de regels doorklinken. De kracht van het woord is ongekend groot. Evenals de kracht van het Woord, de Bijbel. Opgegroeid in een christelijk gezin ben ik daar van jongs af aan mee vertrouwd. Het evangelie van Jezus Christus heeft mij geraakt tot in het diepst van mijn ziel. En zo is langzaam maar zeker het verlangen gegroeid om predikant te worden.

Ik ben Hanneke Ouwerkerk-Louter (1983) en sinds 28 juni 2015 predikant van Protestantse Gemeente de Hoeksteen te Schoonhoven en Willige Langerak. Ik heb theologie gestudeerd in Leiden en aan de VU in Amsterdam. Na mijn studie ben ik in 2009 als predikant begonnen in de Protestantse Gemeente van Rijnsaterwoude en nu terecht gekomen bij de Hoeksteen. Ik ben getrouwd met Mark Louter, hij is psychiater en speelt daarnaast regelmatig orgel en piano in de kerk. Samen hebben we vijf kinderen.

Mijn hart ligt bij de verkondiging, het preken zogezegd, om van daaruit met elkaar te horen hoe God tot ons spreekt vandaag de dag. Dat vraagt aandachtig luisteren en lezen wat er in de Bijbel staat. En het vraagt een open blik naar de wereld waar wij wonen en de cultuur waar we in leven.

Literatuur speelt daarbij voor mij een grote rol, zowel moderne als klassieke literatuur en vanzelfsprekend ook theologisch werk. Philippe Claudel noem ik wel mijn ‘eerste liefde’ wat de literatuur betreft. ‘Grijze zielen’ vind ik een uitzonderlijk sterk boek dat getuigt van diep menselijk inzicht. Van de klassieke literatuur keert ‘De gebroeders Karamazow’ van Dostojewski geregeld terug in mijn gedachten. Ik heb het herhaaldelijk gelezen en hoop dat te blijven doen. Een boek van ongekende waarde. Theologisch gezien gaat mijn hart uit naar Augustinus, Bonhoeffer en Miskotte, maar lees ik ook graag wat er door hedendaagse (Nederlandse) theologen wordt geschreven. De laatste jaren concentreer ik mij steeds meer op de Amerikaanse auteur Marilynne Robinson en haar verhouding tot de theologie van Calvijn.

Daarnaast adem ik op in de natuur; ik wandel en  fiets veel en graag. Over de dijk langs de Lek, of gewoon in en om Schoonhoven en Willige Langerak.

Graag tot ziens in de Hoeksteen of waar dan ook in Schoonhoven!

ds. Hanneke Ouwerkerk

Lijsterlaan 34, 2872 AS Schoonhoven